Hoe verloopt het traject fietsondernemerschap voor fietscafés?

1. Analyse, advies en coaching

A. Doorlichting van het fietscafé

Samen met de uitbater wordt gekeken wat het fietscafé te bieden heeft voor de fiets, de fietser en qua fietsbeleving. Ook wordt er gekeken naar de interesses, affiniteit met fietsen / fietsers en de regio van de uitbater (en zijn personeel ). 

B. Inspiratiesessies

Er vinden 3 inspiratiesessies plaats in groepen van maximum 15 personen. De sessies gaan over ‘regioambassadeurschap’, ‘service en infrastructuur’ en ‘marketing, communicatie en doelgroepen’. Een volledige opleidingsdag loopt van 10 tot 15 uur. De sessies zijn zeer praktijkgericht met advies en tips & tricks van sterke trainers.

Lees hier meer over de inspiratiesessies.

C. In-house coaching

Na de doorlichting worden alle bevindingen individueel besproken. Bovendien worden de ideeën en inzichten uit de inspiratiesessies bediscuteerd om zo te komen tot een kansenplan.

2. Kansenplan voor fietsondernemerschap

Op basis van de doorlichting, de inspiratiesessies en de individuele coaching wordt een kansenplan opgesteld. Dit geeft niet alleen een goed beeld van je fietscafé op dat moment, maar werpt ook een blik op de toekomst. Een ambitieus plan voor het versterken van het gastvrij onthaal van de fietser en het creëren van fietsbeleving. Het kansenplan is tevens het uitgangspunt om ondersteuningssubsidies aan te vragen om de aangehaalde verbeterpunten aan te pakken.

3. Fietstocht op maat

Indien je er voor kiest, kan een expert samen met jou een fietsroute vertrekkende vanuit jouw fietscafé ontwikkelen. Deze fietsroute op maat laat gasten jouw mooie en favoriete plekjes al fietsend ontdekken.

4. Subsidie

Om op basis van het kansenplan het fietscafé meer te profileren, mag de uitbater beroep doen op het ‘subsidiereglement voor bedrijfsgerichte acties ter versterking van de exploitatie van kleinschalige logies en fietscafés’. Twee soorten acties zijn mogelijk:

  • Een deskundige of expert inzetten voor verder advies op maat.
  • Een uitvoeringsgerichte acties opzetten zoals het optimaliseren van een website of het laten maken van professionele foto’s.

75% van de kosten wordt gesubsidieerd tot een maximum van 10.000,00 euro subsidie. De periode waarbinnen het project gerealiseerd moet worden, is 120 kalenderdagen.

Eénmalig kun je beroep doen op de coach die je gedurende het hele traject begeleid heeft, om je te ondersteunen bij het indienen van een aanvraag tot subsidie.

Meer informatie, download hierPDF-pictogram het volledige reglement en PDF-pictogram het aanvraagformulier

Ben je overtuigd? Schrijf je dan nu in voor het traject in het najaar.

Traject oktober 2021:

  • Donderdag 14 oktober: Regionaal ambassadeurschap
  • Donderdag 21 oktober: Service en infrastructuur
  • Maandag 25 oktober: Marketing, communicatie en doelgroepen

In alle fases van het professionaliseringstraject wordt er rekening gehouden met - de op dat tijdstip geldende - maatregelen in het kader van COVID-19. De praktische informatie (zoals tijdstippen, adres en vorm van de inspiratiesessies) volgen na jouw inschrijving per e-mail. 

Na het volgen van het traject kan je subsidies aanvragen.
 

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met directie Ondernemen – cel Vrijetijdseconomie, provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt op het telefoonnummer 011 23 75 21 of via e-mail toerisme@limburg.be

Tip: Wil je geïnspireerd worden en up-to-date blijven met de laatste nieuwigheden of kennis en ervaringen delen met én vragen voorleggen aan collega-fietscaféuitbaters? Word lid van onze besloten facebookgroep.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944