Bij Visit Limburg voeren we al enkele jaren een uitgebreid onderzoek om de impact en de interactie van het inspiratie magazine Gast te meten bij onze lezers. Via het onderzoek meten we een aantal pijlers: de lees- en bijhoudgewoonten van het Gast magazine, de tevredenheid over het magazine en de acties ondernomen op basis van het Gast magazine. Dit stelt ons in staat om de waarde van het magazine te beoordelen en te begrijpen hoe het bijdraagt aan het toerisme in Limburg. Aan dit onderzoek namen in totaal 1424 respondenten deel, waarvan 712 abonnees en 712 niet-abonnees.
Gast magazine inspireert.
93% van de lezers heeft het magazine thuis in zijn bezit gehad, maar het is opmerkelijk dat 50% van hen het magazine ook heeft gedeeld met mensen buiten hun gezin (door het magazine te tonen of uit te lenen), dit was in het najaar van 2023 nog 46%. Het delen van Gast is namelijk zeer positief voor het grotere bereik en de impact op de Limburgse regio’s. Gast magazine behoudt zijn relevantie ook lang na de verspreiding. Sinds de uitgave in september bewaart 65% van de niet-abonnees en zelfs 83% van de abonnees het magazine nog steeds.
80% van de lezers zijn het er helemaal over eens dat het Gast magazine Limburg positief in de kijker zet en 69% vindt het een goede inspiratiebron (voor abonnees is dit 75%, voor niet-abonnees 63%). Daarnaast inspireert het ook elke keer nieuwe lezers. De najaarseditie was voor 14% de eerste kennismaking met Gast, in de zomereditie van dit jaar liep het aandeel zelfs op tot 26% nieuwe lezers.
Bijna helft (48%) van de lezers gaat effectief op uitstap.
De mate van tevredenheid onder de lezers is hoog. Hierbij scoort de najaarseditie van 2024, zowel voor de abonnees als de niet-abonnees, beter dan het najaar van 2023 en 2022. Maar liefst 48% van de niet-abonnees en 63% van de abonnees geeft aan zeer tevreden te zijn en geeft het magazine een score van minstens 9 op 10. De gemiddelde score van 8,6 op 10 bevestigt de kwaliteit en relevantie van de inhoud van Gast magazine. Gast magazine scoort niet enkel goed op tevredenheid, maar het inspireert lezers ook om actie te ondernemen. Dit vertaalt zich het vaakst in het opzoeken van informatie op onze website www.visitlimburg.be.
Daarnaast worden lezers door de najaarseditie van Gast magazine ook aangezet tot concrete uitstapjes richting Limburg. Onder niet-abonnees heeft 40% een uitstap gedaan, terwijl dit percentage stijgt tot 50% onder abonnees. Dit varieert van daguitstapjes tot korte en langere vakanties. Gast magazine draagt dus effectief bij aan het stimuleren van toeristische activiteiten. Bovendien zijn er bij 18% van de niet-abonnees en 28% van de abonnees zeker nog plannen om een uitstap of vakantie te ondernemen op basis van het magazine.
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944