Hoe kan je Duitse en Nederlandse gasten beter begrijpen?

woensdag, 18 december 2024

Op dinsdag 26 november 2024 organiseerden we een inspirerende Visit Limburg Lezing in Watt 17, Heusden-Zolder. Spreekster Anouk Ellen Susan deelde waardevolle inzichten over de culturele verschillen en het reisgedrag van Duitse en Nederlandse gasten, en gaf praktische marketingtips aan onze toeristische partners. Hieronder een overzicht van de belangrijkste punten die werden besproken.

Hoe goed kennen Duitsers en Nederlanders Limburg?
Limburg is als regio nog niet heel bekend bij de Duitsers, bovendien is er vlakbij Frankfurt ook een stad die Limburg heet, wat voor verwarring kan zorgen. Uit ervaring weten we dat ook veel Nederlanders niet weten dat er in België een provincie Limburg bestaat. Zij kennen vaak alleen Nederlands-Limburg. Het is daarom heel belangrijk dat we de regio als vakantiebestemming meer op de kaart zetten, want wanneer Nederlanders en Duitsers de regio kennen en bezoeken, zijn ze sneller geneigd om terug te komen.

België staat in de top 4 van favoriete vakantiebestemmingen voor zowel korte als lange vakanties bij Nederlanders. Het aantal aankomsten van Nederlanders in België neemt toe en er is nog veel groeipotentieel door in te spelen op herhalingsbezoeken en langere verblijven. Duitsers verkiezen Nederland als bestemming voor een korte vakantie, maar zijn wel bereid om 2 à 3 uur met de auto te rijden naar hun bestemming. Zowel de deelstaat Noordrijn-Westfalen als het Ruhrgebied vallen binnen die radius en zijn samen goed voor zo'n 16 miljoen inwoners (en dus potentiële gasten voor Limburg).  

Hoe goed kennen Limburgers de Duitsers en Nederlanders?
Anouk startte met een schets van de verschillende kenmerken van Duitse en Nederlandse gasten. Duitse gasten hechten waarde aan structuur, kwaliteit en zekerheid. Ze bereiden hun reizen gedetailleerd voor en geven de voorkeur aan duidelijke communicatie in foutloos Duits. Ze zijn bereid meer te betalen voor hoogwaardige ervaringen. Nederlandse gasten zijn flexibeler en prijsbewust. Ze zijn op zoek naar avontuur en verrassing, en hun reisplanning is vaak spontaner.
In die verschillen zit ook veel potentieel. 

3 Marketingtips voor gastvrijheid op maat

  1. Hou rekening met cultuur: Investeer in een goede vertaling naar het Duits want ze zijn gevoelig voor taalfouten en 60% van de Engelstalige marketingslogans wordt niet goed begrepen door Duitsers. Ze hechten ook belang aan keurmerken en authentieke foto’s met herkenbare modellen. Let daarbij op zaken zoals het gebruik van een fietshelm voor de Duitse markt en de verschillen in vakantieperiodes. Je vraagt je Duitse gasten ook best of je ze mag aanspreken met 'je' of ze toch eerder het formele 'u' verkiezen. Duitse gasten nemen vaak hun trouwe viervoeter mee, daar zit dus nog veel potentieel voor partners die zich richten op deze nichemarkt. 
     
  2. Herhaling werkt: Zorg voor een consistente zichtbaarheid van je uitbating. Een goede vuistregel die je kan hanteren is: communiceer minimaal drie keer per jaar dezelfde boodschap via diverse kanalen zoals sociale media, beurzen en offline media. Zeker in Duitsland ligt de kracht in herhaling, want Duitsers hebben voldoende herhaling nodig vooraleer ze overtuigd zijn van een boodschap.
     
  3. Go digital: Google, de website van de uitbating en websites van de regio of het land van de vakantiebestemming zijn de belangrijkste informatiebronnen voor gasten. Investeer daarom in SEO-geoptimaliseerde websites, met aandacht voor reviews en informatieve pagina’s. Duitse gasten blijven wat traditioneler wat online communicatie betreft, voor hen zijn bijvoorbeeld platforms zoals HolidayCheck maar ook andere keurmerken cruciaal. Deel zeker ook online reviews of maak foto's uit je gastenboek en deel ze op je social mediakanalen of je website. Op social media zijn het gebruik van hashtags en een goede headline essentieel. 80% van gebruikers liket een post op basis van de titel, zonder verder te lezen. 

Van circle of competence naar circle of customer needs
Stel jezelf niet alleen de vraag 'waar liggen mijn sterktes als ondernemer' maar vertrek ook regelmatig vanuit het standpunt 'wat zijn de (onzichtbare) behoeften van mijn gasten'. Speel in op de gekende behoeften en maak gasten vooral ook attent op behoeften waar ze zelf nog niet bij hebben stilgestaan. Beide doelgroepen houden van wandelen, ontspannen, de natuur, terrasjes doen of iets lekkers eten. Ze willen plezier maken, ook in een zakelijke context. Duitse gasten prefereren wateractiviteiten en stressvrije voorzieningen. Nederlanders zoeken dan weer meer avontuur en flexibiliteit en … ze fietsen graag. Duitsers boeken doorgaans 2-3 maanden van tevoren, terwijl Nederlanders vaak pas een maand voor hun verblijf beslissen. Nederlanders boeken liefst rechtstreeks (online) bij de logiesuitbater. Duitsers boeken ook meer en meer online. 25% van de Duitse gasten stopt met een boeking als er geen Duitstalige informatie beschikbaar is. Duitse gasten verwachten hoge kwaliteit en willen hier ook voor betalen (liefst cash), terwijl Nederlandse gasten meer budgetgericht kiezen. 

Alleen ben je sneller, samen kom je verder
Dat is ook Anouks motto. Daarom gelooft zij, net als ons, in de meerwaarde van goede samenwerking. Voor haar is 1+1=3 zowel qua bereik als qua budget. Ze moedigt partners aan om samen te werken in campagnes en zo het Limburgse karakter uit te spelen, ook buiten de landsgrenzen. Authenticiteit en een consistente, langetermijnaanpak zijn hierbij essentieel. Probeer niet alles op iedereen af te stemmen, geen 'one size fits all'. Maak keuzes of werk met thema's en laat daarbij vooral het bijzonder verhaal van jouw uitbating naar voor komen. Dat geldt ook voor Limburg als regio, blijf Belgisch-Limburg en speel dat uniek karakter uit. Of om het met de woorden van Anouk te zeggen: blijf lekker anders

Bekijk hier de volledige presentatie.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944