De wereldwijde coronacrisis heeft een diepgaande impact gehad op de toeristische sector. Alle deelsectoren lijden nog steeds onder de gevolgen van de maatregelen ter inperking van de pandemie.
Hogeschool PXL bracht de impact van corona bij de logiesuitbaters in kaart. Dit deden ze via focusgroepen per logiestype (hotels, B&B’s, vakantiewoningen) en interviews met een aantal camping- en vakantieparkuitbaters. Er werd gepeild naar de noden en verwachtingen van de Limburgse logiesuitbaters om zo antwoorden te formuleren op de uitdagingen van een herstelstrategie.
Het rapport sluit af met een aantal adviezen voor een verdere corona-aanpak:
- Investeer vooral in communicatie en promotie, met aandacht voor alle verschillende logiestypes en dat men veilig kan verblijven in Limburg.
- Houd rekening met nieuwe doelgroepen: jongeren, gezinnen, millennials.
- Houd rekening met nieuwe of verstrekte trends door corona. Neem deze mee in de communicatie en laat de ondernemers weten hoe ze hierop kunnen inspelen. Bereid hen voor op de veranderende toerist en toekomst.
- Verhoogde interesse in natuur, wildernis, trekvakanties: Limburg kan inzetten op sterke landschapsbelevenis, gevoel van veiligheid & vrijheid primeert.
- Staycation: Limburgse gastvrijheid onder druk door de coronamaatregelen. Leer de uitbaters hoe ze dit toch kunnen overbrengen ondanks afstand en mondmasker. De gast wil reizen als een local, laat de uitbaters tips over lokale beleving en topplekjes geven, of zet lokale ambassadeurs in (lokale storytelling).
- Gezondheid, veiligheid en hygiëne hebben door de coronacrisis een grote impact op het reisgedrag. Zet duidelijk in de kijker dat Limburgse logies grote inspanningen hebben gedaan voor veiligheid en hygiëne (bv. met een logo/charter of video’s van de logies). Maak van gezondheid een USP voor Limburg: wellness, gezonde (buiten)activiteiten, gezonde lokale gastronomie/streekproducten.
- Technologie, online escapisme, flexibiliteit: complete online aanwezigheid is cruciaal, beelden en video worden hierin steeds belangrijker. Potentiële gasten bezoeken in de 2 maanden voor hun boeking gemiddeld bijna 14 verschillende reissites. Logiesuitbaters zelf kunnen hier nog beter op inspelen door een aantrekkelijke site en juist social mediagebruik.
- Duurzaamheid binnen reizen staat sinds de coronacrisis nog sterker onder de aandacht bij de toerist. Deze duurzaamheid slaat op aandacht voor het milieu, maar ook milieuvriendelijk reizen, dichtbij vakanties, interesse in lokale gemeenschappen en authentieke producten. Dit biedt voor Limburg mogelijkheden op het vlak van fiets- en wandeltoerisme, streekproducten en lokale verhalen via storytelling.
Raadpleeg hier het volledige onderzoeksrapport.