Limburgs toerisme maakt het goed in de paasvakantie

dinsdag, 06 april 2021

Met het aanbreken van het nieuwe seizoen, is ook de nieuwe toeristische lente van start gegaan. De tweede al tijdens de coronapandemie. Vorig jaar moesten we nog virtueel op ontdekking. Vandaag is het merendeel van logies en attracties geopend en lopen de boekingen binnen. Met de start van de paasvakantie deden we een bevraging bij 241 toeristische ondernemers.  

Het weer is uiteraard een belangrijke factor, maar heel wat attracties laten weten dat ze bijzonder veel reservaties ontvangen,” stelt Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. “Gezien de geldende coronamaatregelen draaien een aantal attracties op verminderde capaciteit. Toch kunnen de meesten en in het bijzonder de buitenattracties, goede cijfers voorleggen voor het paasweekend en de komende dagen. Ook het verblijfstoerisme doet het over het algemeen goed, met uitzondering van groepsverblijven en een deel van de hotels. Vakantiehuizen en gastenkamers kennen een hoge bezetting. De gemiddelde bezettingsgraad voor de logies die open zijn, ligt op het moment van bevraging, op 54%.  Het vertrouwen van de toeristische ondernemers groeit ook duidelijk opnieuw.”

Fietspaden renderen
De grootste Limburgse attractie is ongetwijfeld het uitgebreide Fietsroutenetwerk. 2000 km ongestoord fietsen, in alle veiligheid, in de Limburgse buitenlucht. Meer dan de helft van de Limburgse fietsverhuur is alvast gereserveerd voor de paasvakantie, bij de Vespa’s is dat zelfs 85%.  De buitenattracties hebben een zeer goed paasweekend achter de druk. Door het weer was paasmaandag iets minder. Toch kijken ze de rest van de paasvakantie positief tegemoet.

De binnenattracties hebben vaak verminderde capaciteit en/of mikken uitsluitend op kinderen. Toch liggen de cijfers ook daar in de lijn van de verwachtingen. Gasten raken meer en meer vertrouwd met online reservatiesystemen om spreiding te garanderen. Maasmechelen Village ondervindt veel hinder van de coronamaatregelen. Ondanks dat je nu met twee mag winkelen en alle winkels open zijn, is het winkelen op afspraak een grote drempel.

Bokrijk kende met 10.000 bezoekers en 2800 voor de speeltuin, een trage start. Dit voornamelijk door het slechtere weer. Maar de verwachtingen zijn groot voor de rest van de paasvakantie. “We verwachten de komende twee weken in het totaal zowat 65.000 bezoekers en dit zowel in de Openluchtspeeltuin, op de fiets- en wandelwegen als in het museumwandelpark.” aldus Igor Philtjens. “Het park is vanaf 3 april weer dagelijks geopend tussen 10 u. en 18 u. Wel vragen we iedereen die naar Bokrijk wil komen om vóór hun bezoek de druktebarometer op www.bokrijk.be te raadplegen. De capaciteit in zowel het museumwandelpark als de speeltuin is immers beperkt tot telkens 1000 personen op hetzelfde moment. Je kan er een vaste wandelroute van ongeveer 4 kilometer in één richting volgen. Er is ook een bewegwijzerde wandelroute in het Arboretum van bijna 2 kilometer én onze fietsverhuur met verhoogd met verhoogd aanbod aan elektrische fietsen is gestart.

Veilig genieten is overal de boodschap. De Limburgse partners zetten volop in op hygiëne en gezondheid. Er zijn extra voorzieningen en er wordt aan druktebeheersing gedaan.

Kleine bubbels, later boeken, korter verblijven
Het zijn vooral kleine gezelschappen, koppels en gezinnen die hun weg vinden naar Limburg. Dezelfde gezelschappen zien we terug in de logies. Een andere trend die zich doorzet is het uitstellen van de boeking tot het laatste moment. De verblijfsduur is ook korter dan gemiddeld. De verstrengde maatregelen en de onzekerheid spelen hierbij een grote rol. De sluiting van de horeca heeft zeker zijn impact. Vakantiewoningen en kleinschalige logies zijn het meest in trek.

Zo herbergt drie op de vier vakantiewoningen gasten tijdens de paasvakantie. Ook de kampeerlogies zijn erg in trek met een bezetting van 66%. De B&B’s en vakantielogies hebben een vergelijkbare bezetting met andere jaren (44% - 33%). Vakantieparken doen het behoorlijk goed en de last-minutes stromen binnen.  Ze voorzien ook animatie. Gasten appreciëren enorm de inspanningen die geleverd worden om hen een aangename vakantie te bezorgen. Buitenlandse gasten worden natuurlijk wel gemist.

De hotels die eetgelegenheid kunnen voorzien doen het tamelijk goed, maar over het algemeen liggen de hotelcijfers momenteel onder het gemiddelde. Ze geven ook aan dat het winkelen op afspraak voor annulaties zorgt. De boekingen lopen minder vlot dan tijdens de krokusvakantie. Voor de groepslogies en jeugdlogies is de situatie ronduit slecht. Groepsreizen zijn immers niet toegelaten. Ze kijken hoopvol uit naar de zomer of naar het moment dat er opnieuw grotere groepen mogen samenkomen.

Limburg maakt het goed
De zon schijnt eerst in het oosten.” Dat vertelt ook Matteo Simoni in de nieuwe promotiecampagne die Limburg nationaal in de schijnwerpers zet. De nationale campagne zal Vlamingen de komende maanden goesting geven om in Limburg het goede leven weer op te pakken. Het positioneert de provincie als een bestemming waar hoop en levensvreugde voorop staan. Een bestemming waar merkelijk nood aan is want de bezoeken op visitlimburg.be zijn vervijfvoudigd sinds de start van de campagne. Op 11 dagen tijd waren er bijna 1 miljoen bezoekers op Instagram en Facebook. 

Gedeputeerde Igor Philtjens voelt dit optimisme ook in de sector, “Het is nog steeds een moeilijke periode voor iedereen, maar onze uitbaters zijn hoopvol. Hoewel  de coronapandemie er ook hier stevig heeft ingehakt zien we een grote verbondenheid en ondernemingszin met tal van innovatieve ideeën om onze gasten onvergetelijke herinneringen te bezorgen. Take-away mogelijkheden, picknickmanden, ontbijt op de kamer… de Limburgse gastvrijheid zorgt ook nu voor een unieke belevenis. We hebben met de hele sector inspanningen geleverd om het toerisme aan te wakkeren en die hebben geloond. Door samen te werken, hebben we erger kunnen voorkomen. Dat geeft energie en vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan.” 

We blijven Limburg op de kaart zetten en de sector ondersteunen. Ondernemers kunnen intekenen op het nieuwe Leisurefonds, deelnemen aan het Investeringsfonds  en groei realiseren met professionaliserings-trajecten.

Limburg heeft nu al enorm veel te bieden.” besluit Igor Philtjens. “Met nieuwe fietsbelevingen zoals Fietsen door de Heide in het Nationaal Park Hoge Kempen en de zopas aangekondigde plannen rond de mijnbeleving op het Beringse be-MINE, heeft Limburg binnenkort nog enkele extra troeven. Mits enkele versoepelingen van de maatregelen kijken we uit naar een zonnige lente en zomer. Ondertussen blijven we vanuit Visit Limburg ijveren voor onze ondernemers, met ondersteuning voor maatregelen, advies, campagnes en vorming. Zodat we goed voorbereid zijn, wanneer het  weer helemaal kan. Door de eensgezindheid en het doorzettingsvermogen van onze partners ben ik er van overtuigd dat we sterker uit deze crisis zullen komen en zelfs voorsprong nemen.” 

 

 

 

 

 

 

 

Agenda

26 november

Visit Limburg Lezing: gastvrijheid op maat

Heusden-Zolder
Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944