De Limburgse logiessector maakt een sterke inhaalbeweging. Terwijl twee weken geleden ‘nog maar’ een op de drie uitbaters een zomerbezetting had die even goed of beter was dan vorig jaar, is dat nu al een op de twee. Dat blijkt uit onze monitoring van de toeristische sector. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Sinds onze vorige peiling twee weken geleden is er duidelijk een positieve shift. Vier op de tien logies hebben nu een zomerbezettingsgraad tussen 40-80%. Twee op de tien zitten zelfs boven de 80% bezetting deze zomer. Slechts twee op de tien noteren nog een bezetting onder de 20%. Deze cijfers bevestigen dat de sector bezig is aan een comeback. En dat onze ondersteunende campagne ‘Herleef in Limburg’ de nodige impact heeft. Maar we zien ook dat er nog ruimte is. Daarom blijven we onze zomercampagne intensief verderzetten en laten we die naadloos overgaan in een najaarscampagne.”
Vakantiewoningen vs. hotels
Het logiestype dat het beste scoort, blijven de vakantiewoningen. Igor Philtjens: “Mensen kiezen nog altijd het liefst voor deze veilige, aparte bubbels. En nu bekend is dat de grotere vakantiewoningen weer op volle kracht kunnen draaien, verwachten we zelfs nog een verdere stijging.” Ook zeer opvallend is dat de vakantieparken de voorbije twee weken een grote inhaalbeweging hebben gemaakt. Wellicht speelt de heropening van de zwembaden daarbij een grote rol. Verder zien we ook bij de B&B’s een positieve trend: 30% heeft momenteel een zomerbezetting hoger dan 60%. De grotere hotels hebben het daarentegen nog moeilijk, net zoals in de Vlaamse kunststeden: 44% zit nog onder de 20% bezetting deze zomer.
Vooral West-Vlaamse gasten
De herkomst van de gasten die deze zomer een vakantie in Limburg boeken, blijft gelijkaardig. “De grote meerderheid van de logiesuitbaters (65%) ontvangt deze zomer vooral West-Vlaamse gasten, gevolgd door Oost-Vlamingen en Antwerpenaren. Internationale gasten komen dan weer vooral uit Nederland en in tweede instantie Duitsland. Opvallend is dat – in vergelijking met onze peiling twee weken geleden – nu dubbel zoveel logiesuitbaters Nederlandse gasten ontvangen”, zegt Igor Philtjens.
Goesting omgezet in boekingen
We zagen sinds de start van de ‘Herleef in Limburg’-campagne met acteur Matteo Simoni al een vervijfvoudiging in het aantal bezoekers op hun website visitlimburg.be. Igor Philtjens: “Met gemiddeld 10.000 websitebezoekers per dag zagen we de afgelopen weken al duidelijk dat mensen goesting hadden gekregen om naar Limburg te komen. Dat die goesting nu ook in boekingen wordt omgezet, toont dat onze sector – met de nodige ondersteuning van Toerisme Limburg – bezig is aan een sterke en broodnodige comeback.”
Aantal fietsers blijft stijgen
Niet alleen de bezettingsgraad van logies zit in de lift, ook het aantal recreatieve fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk blijft stijgen. “In de maand juni telden we bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk, een stijging van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Limburgse Kempen – waar onze twee fietsbelevingen ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ gelegen zijn – zien we de grootste stijging in het aantal fietsers (+20%). Hét bewijs dat we dit soort hefboomprojecten nu meer dan ooit nodig hebben om Limburg onderscheidend op de kaar te zetten”, besluit Igor Philtjens.
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944