Als rasechte Limburgers zit gastvrijheid natuurlijk al in ons DNA. Maar hoe kunnen we onze gasten nóg gastvrijer ontvangen? De sprekers op het ‘Limburg Leisure Plus Event’ inspireerden ons. Wij schotelen graag onze 10 absolute do’s voor om jouw gasten een ‘Plus’-ervaring te geven.
1. Heb plezier in wat je doet
Het enthousiasme dat je uitstraalt naar je gasten is besmettelijk en zorgt voor een goede sfeer en een positieve beoordeling. Hetzelfde geldt voor je personeel en collega’s. Vier samen successen, geef elkaar vaker complimentjes … er mag al eens gelachen worden!
2. Wees ook online gastvrij
Onze bekende Limburgse gastvrijheid zit in ons DNA. Pas je dit ook toe in de digitale wereld? Zo gaat het gemakkelijk:
- Wees actief op sociale media: post inspirerende foto’s, deel gastenbelevingen, antwoord op reacties, …
- Zorg dat je online vindbaar bent. Vindt een gast je niet? Dan kan hij je ook niet bezoeken. Zonde!
- Geef volledige informatie, mét openingsuren en informatie over de kamers
- Check of je website wel gebruiksvriendelijk is. Is de opbouw logisch? Vind je alles gemakkelijk terug? Laat je site eens testen door vrienden en kennissen.
- Zorg ervoor dat je online bereikbaar bent: geef snel (zeker binnen één dag) antwoord op e-mails en/of maak gebruik van live chat op je website of via Facebook.
3. Leer uit negatieve reviews
Online reviews zijn tegenwoordig van groot belang. Ze bepalen of een gast je bezoekt. Soms zit er ook een negatieve reactie tussen de reviews. Dit kan gebeuren, niemand is perfect! Ga niet bij de pakken neerzitten, maar leer uit deze reacties. Vind je een review onterecht? Dat kan. Het beste reageer je hier dan kort op met “Kan ik u even contacteren?” Zo sla je twee vliegen in één klap. Je toont potentiële gasten dat je begaan bent én je zoekt (privé) naar een oplossing. Je blijft uiteraard altijd beleefd.
4. Maak het verschil met kleine dingen
Kleine dingen maken een groot verschil. Hebben je gasten een hond bij? Zet dan een kommetje water klaar voor hun viervoeter. Is het hele gezin compleet? Bied aan om een foto te maken als aandenken. Ziet het er naar uit dat ze een lange (vermoeiende) rit achter de rug hebben? Bied een hapje of een drankje aan. Heb je een voorkeur of voorliefde opgevangen van je gasten? Speel hier dan op in met persoonlijke extraatjes of geef goede insidertips. Hier geldt het motto: aandacht maakt alles mooier!
5. Durf kritisch naar jezelf kijken
Vraag jezelf af waarom een gast jou zou moeten bezoeken? Wat maakt jou anders dan anderen? Wat zijn de troeven die je kan uitspelen? Wat zijn jouw verbeterpunten en hoe buig je die om in sterktes?
6. Geloof in wat je doet en waarvoor je staat
Ben jij er van overtuigd dat jij het lekkerste ontbijt maakt van Limburg en omstreken? Leg in al je communicatie uit waarom dat zo is. Online én offline.
7. Blijf trouw aan jezelf en wees authentiek
Volg niet zomaar een trend als je die niet met een vol hart uitdraagt. Gasten voelen aan wanneer iets niet oprecht is en dit kan leiden tot negatieve commentaren en slechte reclame.
8. Benoem grijze dagen
Iedereen stapt weleens met het verkeerde been uit bed. Als collega’s dit weten, kunnen ze daar rekening mee houden. Weet wel dat jouw gasten er niets aan kunnen doen dat je een slechte dag hebt. Zij mogen hier dus niet de dupe van worden.
9. Wees flexibel
“Nee, dat gaat niet/mag ik niet doen want …” Daar heeft je gast in feite geen boodschap aan. Gaat iets écht niet? Compenseer dit dan met een andere oplossing.
10. Wees niet ongeduldig en stel realistische doelen
Neem je tijd en doe grondig werk om best in class te worden. Al het goede moet rijpen.
Deze inspiratie hebben wij opgedaan op het ‘Limburg Leisure Plus Event’ van sprekers Bas Hoogland, Kim van Velzen en Jeroen van Hattum.