Inspiratiesessies

Inspiratiesessie 1 – gastvrijheid

Van alle gasten die zeggen dat ze “tevreden” zijn, komt slechts 60% terug. Van alle gasten die zeggen dat ze “uiterst tevreden” zijn, komt 95% terug. Dit is ‘gastvoorkeur’. Alles start met tevreden gasten, maar een bijzondere ervaring creëer je door iets extra’s, een aangename verrassing aan te bieden waardoor ze beslissen om terug te komen. Wat kun jij doen om je gasten die ervaring te bieden? En vooral: te zorgen dat ze terugkeren?

Leerdoelen:

  • Buiten je comfortzone (klanttevredenheid) treden en aan gastvoorkeur werken
  • Positief onderscheiden worden van concullega’s: meer trouw, meer (gratis) mond-tot mondreclame en uiteindelijk betere langetermijnresultaten
  • Praktische tips om de service van je logies in kaart te brengen en te verbeteren

Programma:

  • Wat verwachten onze gasten vandaag? Wat is ‘gastvriendelijkheid’ concreet?
  • Wat denken gasten over jouw logies?
  • Waarom is gastvriendelijkheid zo belangrijk? Wat heb jij eraan?
  • ‘WOW’: gewoon een nieuwe trend of meer dan dat?
  • De WOW-ingrediënten
  • Actie: bedenk WOW voor je eigen gasten

Trainer:

Kevin Strubbe werkte een tijdlang als butler voor koning Filip, als manager van internationale hotels in binnen- en buitenland en hij baatte zijn eigen horecazaken uit. Dertien jaar geleden werd hij zelfstandig trainer en etiquettespecialist, en was hij te gast bij verschillende televisie- en radioprogramma’s. Ook schreef hij al drie boeken rond dit onderwerp: ‘Etiquette is hip’, ‘Etiquette in het buitenland’ en ‘Moderne tafeletiquette’ en werkt hij momenteel aan een vierde exemplaar rond dresscode en kledij.

Inspiratiesessie 2 – rendement en yield management

In deze tijd van uitgebreide multimedia staat de toerismesector voor een uitdaging. Potentiële gasten vinden online alle mogelijke info en tarieven en dus is yield management een absolute noodzaak. Maar wat is het nu precies en hoe werkt het? Waarom verschillen prijzen op bepaalde momenten en vooral: hoe gaan we daarmee om in de communicatie naar gasten?

Leerdoelen:

  • De basis van yield management (periode, tijdstip, koppeling maken naar regionale activiteiten, etc.)
  • Een verklaring van de basisterminologie
  • Communicatie naar gasten

Programma:

  • Het yield-principe
  • Basisterminologie
  • Rekenoefeningen
  • Yield-strategie
  • Gastencommunicatie

Trainer:

Peter Verheyen startte zijn carrière als receptionist, maar klom binnen tien jaar op tot hoteldirecteur in Brussel. Hij richtte ook zijn eigen opleidingsbureau op en groeide uit tot een discrete partner van de meest gerenommeerde hotels in België en Nederland. Peter is vooral gespecialiseerd in diepgaande veranderingsprocessen en het praktisch begeleiden van individuen en groepen in persoonlijke ontwikkeling. Dankzij zijn diepgaande kennis en ervaring is hij een gerespecteerde waarde in de Belgische horeca.

Inspiratiesessie 3 – marketing & communicatie

Met een slimme marketingstrategie blijven gasten naar jouw zaak komen. Zorg er dus voor dat je een goed beeld hebt van waar je zaak voor staat en leer denken vanuit het standpunt van je gast: wie is hij en wat wil hij?

Leerdoelen:

  • De rol van marketing voor jouw zaak: kritische succesfactoren, klantenbinding, de ‘outside in’-visie, klantenprofielen bepalen en concurrentieanalyse
  • Positionering leren ontwikkelen: 3 regels voor een sterke positionering, opstelling ten opzichte van concurrentie, marketingplan opstellen
  • Je eigen zaak promoten: in welke stappen wordt een campagne ontwikkeld, hoe stel je een goede briefing op voor een ontwerper of bureau, hoe werk je de boodschap en het idee van een communicatieactie uit, welke marketingcommunicatie-instrumenten zijn geschikt voor jouw zaak, etc.
  • Nieuwe ideeën vinden voor marketingcommunicatieacties: creatieve groepssessie

Trainer:

Ilse Duponcheel heeft een ruime ervaring in diverse domeinen van het hotelmanagement in een internationale context. Sinds 2019 is zij tevens docent aan de Vives Hogeschool – opleiding Logies-, Restaurant- en Cateringmanagement.

Inspiratiesessie 4 – foodcost

Buitenshuis ontbijten wordt steeds populairder, en de gast verwacht dit aanbod in almaar meer horecazaken. Tijdens deze opleiding leer je hoe je dit aanpakt en hoe je een goed ontbijt samenstelt voor je gasten, rekening houdend met de foodcost.

Leerdoelen:

  • Je huidige aanbod bekijken en nagaan wat je kunt verbeteren
  • Een uniek en op maat gemaakt ontbijt creëren
  • Het verschil kennen tussen vers en convenience en hoe je beide kunt gebruiken

Programma:

  • Ontbijt vandaag (voor de zaak én voor de gast)
  • Soorten ontbijt
  • Bouwstenen ontbijt
  • Ontbijtformules met aandacht voor streekproducten
  • Foodcost

Trainer:

Na zijn studie aan Hotelmanagement aan de Erasmus Hogeschool in Brussel werkte Dany Dhollander aan de Parijse Ecole Le Cordon Bleu, als Senior Food Consultant bij PKHalstead Brussel en als lesgever bij PIVA. Na een periode van veel verschillende culinaire verantwoordelijkheden en opdrachten in Europa, Amerika en Canada richtte hij samen met Annebel Frank een kookschool op: het Culinair Ideeënburo. Hier delen ze hun passie en kennis van koken.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944