De tweede Limburgse paasvakantie tijdens de coronapandemie is met niets te vergelijken. Terwijl we vorig jaar nog virtueel op ontdekking moesten, zijn vandaag het merendeel van logies en attracties geopend. “Ondanks de beperkingen en wispelturige weergoden beleeft Limburg een paasvakantie die vergelijkbaar tot beter doet dan andere jaren. Zo kenden de logiesuitbaters een bezettingscijfer van 82,7%. En dat is, gezien de omstandigheden zeer uitzonderlijk, ” stelt Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. "De beperkende maatregelen zorgen voor een aardverschuiving in onze sector. Buitenlanders zijn er niet, maar we zagen nog nooit zoveel jongeren naar hier komen. En we zien grote uitschieters, zowel in positieve als in negatieve zin. Kleine logies liggen vol, grote vakantiewoningen staan leeg. Het schijnbare evenwicht is achter de schermen een heel dubbel verhaal. Enkel door onze gezamenlijke inspanningen zullen we iedereen mee door deze periode kunnen helpen."
De paasvakantie was voor de Limburgse toeristische sector een verhaal van tegenstellingen. Zowel de dagattracties als de verblijven kenden hoogtes en laagtes. Toch blijkt uit onze continue monitoring tijdens de paasvakantie dat de globale resultaten vergelijkbaar zijn met andere jaren, hoopvol en positief.
Paaspauze in skipak
De Limburgse attracties maakten zich bij de start van de vakantie op voor een drukke twee weken. Meer dan de helft van de Limburgse fietsverhuur was vooraf al gereserveerd voor de paasvakantie, bij de Vespa’s was dat zelfs 85%. De buitenattracties kenden een zeer goed paasweekend. En hoewel het slechte weer in de eerste vakantieweek, kijken heel wat attracties toch naar een positieve eindbalans. De annulaties in de eerste week lieten zich compenseren door heel wat last minute reservaties als het weer beter werd. Bovendien lieten veel bezoekers zich niet afschrikken. In skipak of warm ingeduffeld gingen ze wandelen, een ritje maken of op zoektocht.
Binnen – en overdekte attracties konden, ondanks hun ingeperkte capaciteit rekenen op een volzet of bijna 100% bezetting. De vraag was soms zelfs te groot waardoor tickets al ruim vooraf uitverkocht waren.
De invoering van een reservatiesysteem om spreiding te garanderen en de genomen veiligheidsmaatregelen werden door de bezoeker duidelijk geapprecieerd. De voorzorgsmaatregelen van de lokale overheden om overdrukte te vermijden wierpen duidelijk hun vruchten af. Er werden geen significante problemen gesignaleerd. Het weer bleek een grotere spelbreker dan de coronamaatregelen.
Bokrijk voelt positieve tendens
“Tijdens de paasvakantie was het Openluchtmuseum Bokrijk dagelijks geopend als gratis Museumwandelpark,” aldus Igor Philtjens. “Ook de Openluchtspeeltuin en het Arboretum waren open voor het publiek. Het fietsverhuurpunt opende opnieuw en daar werd tijdens het paasweekend gretig gebruik van gemaakt. Ondanks het minder goede weer tijdens de eerste week, zijn we mooi op weg om de geschatte 65.000 bezoekers te halen tegen het laatste weekend.”
Bubbelvakanties
Met een bezettingsgraad van 82,7% doen de Limburgse logies het ontzettend goed. Al zien we ook hier grote verschillen. De kleinschalige logies die zich richten op vrijetijdsgasten deden het bijzonder goed. Hotels voor een zakelijk publiek en grote verblijven, kenden nauwelijks reservaties. De hotels die eetgelegenheid kunnen voorzien doen het beter, maar over het algemeen liggen de hotelcijfers momenteel onder het gemiddelde. Ze geven ook aan dat het winkelen op afspraak voor annulaties zorgt. Voor de groepslogies en jeugdlogies is de situatie ronduit slecht. Groepsreizen zijn immers niet toegelaten.
Het zijn vooral kleine gezelschappen, koppels, vaak ook jonger dan gemiddeld, en gezinnen die hun weg vinden naar Limburg. Opvallend is een nieuwe groep gasten: mensen die er even tussenuit willen en telewerken vanuit hun vakantieplek. Gasten appreciëren enorm de inspanningen die geleverd worden om hen een aangename vakantie te bezorgen. Hoewel de coronapandemie er ook hier stevig heeft ingehakt zien we een grote verbondenheid en ondernemingszin met tal van innovatieve ideeën zoals take-away, picknickmanden, ontbijt op de kamer … om onze gasten onvergetelijke herinneringen te bezorgen. Buitenlandse gasten worden natuurlijk wel gemist.
Licht aan het eind van de tunnel
“De zon schijnt eerst in het oosten.” Dat vertelt ook Matteo Simoni in de nieuwe promotiecampagne die Limburg nationaal in de schijnwerpers zet. De nationale campagne zal Vlamingen de komende maanden goesting geven om in Limburg het goede leven weer op te pakken. Het positioneert de provincie als een bestemming waar hoop en levensvreugde voorop staan.
Gedeputeerde Philtjens ziet vooral dat optimisme in de voorbije periode: "Uit de bevraging van Visit Limburg blijkt dat de Limburgse toeristische ondernemers opnieuw meer vertrouwen hebben in de toekomst. Het voorbije jaar heeft de Belg Limburg leren kennen en appreciëren. Door de hechte samenwerking tussen de toeristische partners hebben we kunnen schakelen. We hebben met sterke campagnes 'Limburg' als volwaardige bestemmingen in de hoofden van onze gasten geprent. En door de gastvrije ontvangst hebben we hen in hun hart geraakt. Onze gasten hebben hier een mooi, waardevol aanbod ontdekt dat hun verwachtingen oversteeg. Daar gaan we nu op kunnen inspelen om hen opnieuw uit te nodigen. Met nieuwe fietsbelevingen zoals Fietsen door de Heide in het Nationaal Park Hoge Kempen en de aangekondigde plannen rond de mijnbeleving op het Beringse be-MINE, heeft Limburg binnenkort nog enkele extra troeven.”
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944