‘Vlaanderen Natuurlijk!’ is een nieuw thema. Zowel de bossen, parken, andere natuurlijke landschappen en landbouwgebieden als de waterwegen, de kust en de Noordzee vallen hieronder.
Boodschap: We zoeken steeds een balans tussen de natuurwaarden, landschapswaarden en het medegebruik van het landschap, alsook het toeristisch en recreatief gebruik ervan. Voor dit thema werkt Toerisme Vlaanderen samen met een reeks sterke partners en experten in het veld.
Het webinar ‘Vlaanderen Natuurlijk!’ was eentje om fier op te zijn, met uitsluitend Limburgse cases die werden toegelicht!
Johan Van den Bosch – Projectleider Nationaal Park Hoge Kempen
- Natuur inzetten als economische reconversie.
- Het Nationaal Park is in eerste instantie een natuurgebied.
- Natuur mag niet het privilege zijn van zij die het kunnen betalen, het moet voor iedereen toegankelijk zijn.
- Vraag om Nationaal Park te worden kwam van de regio zelf, dat is een grote succesfactor gebleken; door deze betrokkenheid zijn zij stuk voor stuk ambassadeurs.
- We proberen ondernemers zelf het product te laten ervaren.
- Het seizoen is 12 maanden lang geworden.
- Investeren in natuur = investeren in toerisme.
- ‘Je geeft de kip eten voor die met de gouden eieren gaat lopen’.
Katrien Schaerlaekens – Projectleider Rivierpark Maasvallei
- Rivierpark Maasvallei werd opgericht in 2010; is een grensoverschrijdend gebied.
- Door overstromingen in ’93 en ’95 werd noodzaak duidelijk om meer ruimte te geven aan de Maas.
- Verbindingen leggen tussen verschillende actoren in de streek, maar ook van buiten de streek is belangrijk.
- Omdat de oppervlakte verdubbeld is, is de biodiversiteit verdriedubbeld.
- Bewoners betrekken bij projecten, werkgroepen (bijvoorbeeld zwerfvuil).
- ‘Reizen naar morgen’ betekent voor ons dat het op maat is van de streek, niet groei om groei, maar kwaliteit eerder dan kwantiteit. Ambassadeurschap herkennen we heel sterk in die filosofie. En de draagkracht van het gebied dat is de legger waarop ondernemers, bezoekers, bewoners op kunnen ondernemen. Als je dat niet doet pleeg je roofbouw, er is veel aandacht.
Met reizen naar morgen streeft Toerisme Vlaanderen ernaar om zoveel mogelijk plekken en mensen met elkaar te verbinden.
Marco Mariotti, bewoner Maasvallei
- Creëerde voorleesboek en website om de verhalen van de plek te delen om zo andere bewoners en bezoekers te verbinden met deze plek (Maasmechelen).
- Via sociale media, website, boek (begonnen met instagrampagina).
- Mensen weten heel weinig van hun eigen regio.
- Geeft digitale gidsbeurten via app Runnin’ city.
- Bedoeling is om op termijn ook fysieke wandelingen te kunnen organiseren.
- De rol van de natuur in die verhalen is cruciaal, de reden waarom we hier wonen begint allemaal met de Maas.
Tine Janssen – de Zoenebloem
- Door het floreren van de streek keerde ze na jaren in het buitenland terug naar haar heimat om een toeristische start-up te beginnen.
- De Zoenebloem is een pluktuin en ligt op de velden van Domein Ommersteyn.
- Organiseert veldateliers, kinderyoga, …
- Duurzaamheid staat centraal, alles is biologisch.
- Hoevewinkel, ijssalon vanaf de zomer met de melk van de geiten op het domein.
- Terug naar buiten.
- Mensen zijn op zoek naar de dingen die er echt toe doen, de kleine gelukskes in intieme kring (kleiner, maar voller).
Tafelgesprek met Els Brouwers (themaverantwoordelijke) en Gorik Keyaert (teamcoach binnen thema Vlaanderen Natuurlijk!).
3 subthema’s/verhaallijnen:
- Nationale Parken en Landschapsparken
- Toerisme Vlaanderen stapt in de trajecten van ANB en kijkt vanuit toeristische expertise.
- Plattelands- en natuurtoerisme
- Hoe kunnen we landbouwactiviteiten verbreden via duurzame toeristische activiteiten.
- Opportuniteiten voor waterbeleving en natuurgebieden en bosgebieden.
- Recreatief wandelen
Pilootproject de slagmolen in Genk:
- Bruisende sfeer van ontmoeting terugbrengen.
- Uitvalsbasis om de regio te verkennen (de Maaten).
- We willen hier een voorbeeldfunctie aangeven binnen ‘Reizen naar Morgen’.
- Samenwerking met Natuurpunt en de stad Genk.