Boodschap: toerisme moet niet alleen economische meerwaarde bieden, maar ook meerwaarde voor de bewoners en voor de plekken. Wat goed is voor de bezoeker moet ook goed zijn voor de inwoner.
- Een mooi voorbeeld is het project rond het Engelse klooster Sacred Books Bruges: de bezoeker komt in contact met de zusters en ervaart wat het kloosterleven echt inhield/inhoudt. Dit gebeurt via geleide bezoeken op vaste dagen (duur: 1 uur). Er wordt gefocust op de kloosterbibliotheken en de boeken en op het contact met zusters. Hiermee kan het kloosterleven gevat worden. De toeristische invulling betekende ook een meerwaarde voor de acht zusters die er nog wonen (in een klooster met capaciteit voor 60 zusters en een internaat voor 100 leerlingen = veel te groot geworden). Sommige bezoekers tonen interesse en komen terug. Zo zie je hoe erfgoed mensen verbindt.
- Een ander interessant voorbeeld is True Brugge: events en meetings organiseren passend bij het erfgoed van Brugge. Ook hier de verbinding tussen bewoner, bezoeker en ondernemer. Dat maakt het geheel sterker, iedereen floreert en de ziel van de plek blijft bewaard.
Les/tip: voor Limburg belangrijke erfgoedverhaallijnen: kastelen en tuinen en religieus erfgoed. Hier moeten we bekijken hoe we dit kunnen toepassen.
Weetje: Toerisme Vlaanderen heeft plannen rond de abdij van Herkenrode of het kasteel van Leut.