Boodschap in de visie Reizen naar Morgen: we moeten het anders gaan doen: van ‘meer’ naar ‘meerwaarde’. Toerisme is een middel om plekken te laten floreren.
- Hoe? Door dicht bij onszelf te blijven en verhalen te vertellen die diepgeworteld en authentiek zijn. Het puur economische van ‘zoveel mogelijk’ wordt verlaten. Het gaat om bezielend toerisme.
Les/tip: deze visie zit ook al in ons gastenplan.
- Toerisme is heel vaak genieten van eten. Dat kan je overal en altijd in Vlaanderen. We hebben er de troeven voor. Zeker het vakmanschap om met de producten om te gaan. Dat gaat om de koks, de kelners. Het gaat dus ook om onthaal, gastvrijheid.
Les/tip: dat past bij ons thema vakmanschap dat in 2022-2023 gevoerd gaat worden! Hier zijn dus linken te leggen.
- 40% van de Europese reizigers vind ‘food’ het belangrijkste keuzemotief. Dus we moeten hierop inzetten, op een innovatieve manier, met een meerwaarde voor de bewoner/ondernemer/plek. Bovendien zetten we het culinaire in bij andere thema’s: fietsen, erfgoed, events.
Les/tip: die link tussen fietsen, erfgoed en eten zal aan bod komen in onze thematische campagne en in het project Fruitspoor.
Er komt een Vlaams Culinair Centrum:
• Wat het precies wordt, is nog niet duidelijk: restaurant, inspiratieplek, evenementenplek, … er is altijd iets te beleven, activiteiten voor bewoners/bezoekers (kookstudio’s, belevingsmodules, microbrouwerij) en voor professionals (high tech keuken voor chefs, ondernemers en onderzoekers = keuken van de toekomst, culinair business center met work spaces), commerciële activiteiten (restaurant van de toekomst, shops).
• Gekende voorbeelden: Baskisch culinair centrum in San Sebastian, culinaire cité in Dijon, la cité du Vin Bordeaux
Les/tip: dit zou ook voor Limburg een heel inspirerende plek kunnen worden. Waar bijvoorbeeld ook een event kan georganiseerd worden rond Limburg. Rond ons vakmanschap, eten, …