De af en toe uitzonderlijke weersomstandigheden hebben gasten deze zomervakantie niet weerhouden om naar Limburg te komen, integendeel. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Meer dan ooit kon Limburg haar sterke troeven uitspelen, haar ‘vele gezichten’: ons uitgebreid en gevarieerd toeristisch aanbod. Bij mooi weer zorgden de buitenattracties voor het nodige vakantieplezier. Bij wisselvallig weer zochten onze gasten vooral de binnenattracties op.” Volgens onze uitgebreide steekproef is de toeristische sector in het algemeen erg tevreden over de vakantiemaanden juli en augustus.
Verblijfstoerisme scoort opnieuw goed
Verblijfsgasten uit alle windstreken vonden hun weg naar Limburg. De belangrijkste herkomstregio blijft Vlaanderen, met West-Vlaanderen op kop, op een afstand gevolgd door Nederland. Volgens onze steekproef zijn bijna negen op tien logiesuitbaters tevreden over de voorbije zomermaanden, omdat ze evenveel of zelfs meer boekingen noteerden dan in 2018. Het wispelturige zomerweer had een positieve invloed op last-minute boekingen: twee op tien uitbaters kreeg meer last-minutes dan in 2018.
Binnen- en buitenattracties vullen elkaar aan
Ook de uitbaters van grote toeristische attracties zijn overwegend positief. Zeven op tien mocht de voorbije zomervakantie evenveel of meer bezoekers verwelkomen dan vorig jaar. Igor Philtjens: “Limburg heeft een groot, complementair aanbod aan binnen- en buitenattracties. Er is voor ieder wat wils en altijd iets te beleven, ongeacht het weer. Bij Toerisme Limburg speelden we daar bijvoorbeeld ook op in via onze online zomercampagne ‘Wa gaan we doen?’, die op het einde van de zomer bijna een miljoen potentiële gasten zal hebben bereikt.” Bij mooi weer waren vooral de buitenattracties in trek. Dat beamen de uitbaters van het Blotevoetenpad in Zutendaal, de Fluisterboten in Dilsen-Stokkem en het waterparadijs Wilhelm Tell in Oudsbergen. Ook Bokrijk noteerde een hoog bezoekersaantal dankzij het fantastische aanbod rond Bruegel: “Het hele park kreeg in juli en augustus 312.000 bezoekers over de vloer, in het Openluchtmuseum waren er dat 40% méér dan vorig jaar”, zegt Igor Philtjens. Bij wisselvallig weer trokken vakantiegangers vooral richting de binnenattracties, zoals de Kattevennen-Cosmodrome, het TODI duikcentrum of de Loonse Stroopfabriek. Attracties met zowel een binnen- als buitenaanbod, profiteerden dubbel. Dat bevestigen bijvoorbeeld LAGO Pelt Dommelslag en de zwemparadijzen van Center Parcs.
Geliefde fietsbestemming lokt ruim één miljoen fietsers
Naast de brede variatie aan attracties blijft het fietsroutenetwerk langs de prachtige Limburgse landschappen natuurlijk de grootste troef van de provincie. Meer dan één miljoen fietsers sprongen de voorbije zomervakantie in het zadel om Limburg te verkennen via het fietsroutenetwerk, een stijging van 11 procent. Vooral ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland was erg populair. In totaal staat de teller bij knooppunt 272 nu op bijna 165.000 fietsers sinds de opening half juni. Ook het door TIME Magazine bekroonde ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk, , was deze zomer geliefd bij fietsgasten. In de vakantieperiode passeerden er 86.000 fietsers, zes procent méér dan vorige zomer. Dat brengt het totaal nu op bijna 730.000 fietsers sinds de opening in 2016. Igor Philtjens: “Onze nieuwe fietsbelevingen zijn een groot succes en brengen een positief effect teweeg voor héél Limburg. Ze zetten onze provincie op de kaart als innovatieve fietsbestemming en versterken onze vrijetijdseconomie. Dat bevestigen ook de toeristische ondernemers, die invloed merken op hun bezetting, fietsverhuur, enz.”
Ook extra inspanningen na de zomer
Het was een zomervakantie vol uitersten. Van drie hittegolven en maxima boven de 40 graden tot regenachtig herfstweer. Maar dat kon de Limburgse toeristische sector niet deren. Igor Philtjens: “Het is fijn om te zien dat het harde werk van de toeristische sector om onze gasten een fijne zomervakantie in Limburg te bezorgen, loont.” Na de zomer valt het toerisme in Limburg zeker niet stil. Ook buiten de vakantieperiodes leveren we samen met de sector inspanningen om Limburg extra in de kijker te zetten. “Sinds enkele jaren zetten we sterk in op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Daarom brengen we onder andere eind deze week nog een najaarsbijlage uit in hoge oplage. Zodat de bedden van onze ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen”, besluit Igor Philtjens
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944