Webinar Vlaanderen Fietsland - Week van toerisme

Peter De Wilde: “Van zodra corona gedaan is, wordt het een bikkelharde strijd om toeristen. Vroeger was dat zoveel mogelijk bezoekers met de scherpste prijzen. Maar de draagkracht en verdraagkracht van mensen komt onder druk te staan. We moeten ons ervan bewust zijn dat we van ‘meer’ naar “meerwaarde” moeten gaan.”

Boodschap van ‘meer’ naar ‘meerwaarde’ … met de fiets: we kunnen meerwaarde creëren door op onze authentieke zelf in te spelen en de verhalen te brengen die diep in Vlaanderen klaarliggen om verteld te worden.

  • En fietsen… dat is zo een typisch Vlaamse verhaal! Fietsen zit in ons DNA. Een kasseistrook is voor de Vlaming geen wegverharding, maar de koers! Maar niet alleen het hart van de coureurs gaat sneller kloppen in Vlaanderen, ook de recreatieve fietsers komen hier aan hun trekken. Met het Limburgse knooppuntennetwerk werd meer dan 25 jaar geleden de eerste stap gezet om de mooiste plekken in Limburg en later in de rest van Vlaanderen met de trapper te ontdekken. Authentieke landschapsbeleving vanop de fiets staat hoog op de Limburgse bucketlist.

Les/tip: hoe kunnen we vanuit dit authentiek Vlaams fietsverhaal meerwaarde bieden? Om ervoor te zorgen dat het authentieke verhaal leeft in de regio, is het belangrijk dat dit thema gaat leven bij de toeristische ondernemers, en dat het hele jaar door! We zijn een echt fietsland. Door dit uit te spelen en te benadrukken, kunnen onze gasten dit zelf beleven en als het ware zelf een deeltje meeschrijven aan het Vlaamse fietsverhaal. En niet alleen de toeristische ondernemers, maar ook de fiere inwoners kunnen hier perfecte ambassadeurs zijn. Zo kan dit thema ook in het algemeen zorgen voor een positieve impact op de regio, verder dan enkel een economische impact.

  • In de Vlaamse Ardennen wil men de koers nog meer ‘beleefbaar’ maken. Door nauwer samen te werken met wielercafés en -hotels, door te zorgen voor een challenge waarbij de sportieve fietser zich kan profileren als ware Flandrien, met de uitbouw van een nieuw belevingscentrum, maar ook door finishlijnen aan te brengen op de legendarische bergen en kasseistroken, de juichende mensenmassa denkt de wielertoerist er ongetwijfeld zelf bij. Het is de bedoeling omgevingen te creëren waar de wielertoerist kan afzien zoals ‘de echte coureurs’ die ze verafgoden, niet alleen in de Vlaamse Ardennen, maar ook in de rest van Vlaanderen.

Les/tip: voor de recreatieve fietser is het belangrijk dat we deze ontzorgen. Niet alleen bij logies, maar ook in de dorpjes, bij winkels, bij cafés, … De fietser zal zich ook daar welkom voelen en de passie voor de fiets voelen. De fiets is bovendien dé manier om het authentieke Vlaanderen te ontdekken. Het Vlaanderen met zijn honderden kerkdorpjes, bruine kroegen, keuterboerkes en Spaanse villa’s langs pastorijwoningen. Het Vlaanderen dat toeristen op de trein en op de snelweg niet te zien krijgen. De nieuwe Vlaamse Icoonfietsroutes spelen hierop in. De 7 nieuwe langeafstand fietsroutes verbinden het beste van Vlaanderen met de fiets. Tussen attracties, kunststeden en natuurgebieden, krijgt de fietser het authentieke Vlaanderen voorgeschoteld, met een frisse pint en een pak friet. Want de focus ligt hier niet op afzien, maar (bourgondisch) genieten.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944