Tom Palmaerts sprak tijdens het Limburgs Toerisme Congres op 27 maart over de "Veranderende wereld in toerisme".
Graag inspireren we jullie met een aantal van zijn toerisme trends:
1/Travel AS a local
De nadruk wordt gelegd op de ‘as’ in deze zin, want travel ‘like’ a local is iets anders. ‘Travel like a local’ is op vakantie doen alsof je een local bent. ‘Travel as a local’ is niet doen alsof, maar je ook écht integreren in de lokale cultuur. Vandaag de dag hebben reizigers in elke hoek van de wereld vrienden. Het bezoeken van die vrienden en door hun helemaal ondergedompeld worden in het lokale leven is een voorbeeld van ‘travel as a local’. Ook steeds meer singles trekken in hun eentje de wijde wereld in. Tom geeft aan dat deze singles er van houden om tijdens hun reis anderen te ontmoeten en te socializen. Die contacten worden gelegd door gebruik te maken van Tinder. Nee, niet om te daten, maar om locals te ontmoeten die de single toerist kan vertellen, of nog liever, tonen waar zeker naar toe te gaan. Tot slot haalt Tom het begrip ‘framilies’ aan; een woord gevormd door een samenvoegsel van ‘friends’ en ‘family’. Het gaat om een samengestelde groep van familieleden en hechte vrienden. Ook deze groep gaat meer en meer samen op vakantie en wilt de bestemming ervaren als een echte local.
2/Digital Hobo’s
Het gaat hier niet om zwervers in een internetcafé. Digital Hobo’s zijn mensen die werken op een laptop en ondertussen de wereld rond reizen. Je kan het beschouwen als ‘working abroad’, maar dan digitaal.
De digital hobo verlangt naar flexibiliteit in zijn werk- en leefomgeving. Zo moet het overal en altijd mogelijk zijn om te werken op de laptop. Een goede internetverbinding is dus een must. In Amsterdam vind je enkele inspirerende voorbeelden van hoe de toeristische sector zich kan aanpassen aan deze digitale hobo’s. Zo is de lobby van het Volkshotel omgevormd tot een ruimte geschikt voor mensen die er willen werken, los staand van een overnachting. Het is een plek om te drinken, werken of vergaderen; een plek voor werken zonder kantoor. Een hotel helemaal aangepast aan de noden van digitale hobo’s.
3/Personal Growth Travel
Steeds vaker reizen mensen om zichzelf te ontwikkelen, om te groeien en om dingen bij te leren. Mensen willen meer en meer ontdekken en als het kan liefst buiten het standaard klaslokaal. ‘Study abroad’, ‘taking a gap year’ en ‘voluntourism’ is populairder dan ooit en booming business.
4/Travel Hacking
Dat het aantal reizigers blijft toenemen blijkt uit de cijfers van het World Travel and Tourism Council (WTTC), maar reizen kost uiteraard ook geld. En de lotto winnen is slechts voor enkelen een droom die werkelijkheid wordt. Toeristen proberen daarom op allerlei manieren de kosten van het reizen te drukken en één daarvan is via travel hacking. Travel hacking is de kunst van het zo goedkoop mogelijk of zelfs gratis reizen. Dit doen toeristen door optimaal gebruik te maken van getrouwheidsprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen, credit cards en hotels.
Tom spreekt daarbij over de volgende generatie als de "On-Demand Generation". Deze generatie hoeft meestal op niets te wachten. Ze krijgen hun entertainment en informatie echt in een ‘op aanvraag’-formaat. Ze begrijpen gewoonweg niet waarom ze ergens op moeten wachten. De wereld ligt aan hun voeten. Deze generatie boekt dan ook steeds vaker last-minute reizen. Deels omdat ze niet doen aan vooraf plannen en deels om te genieten van de kortingen die gepaard gaan met last-minute boekingen. De toerist van vandaag is een creatieve kortingsjager. Deze kortingen moeten wel een hoog eerlijkheidsgehalte hebben. Overstelpen met advertenties werkt niet. De jonge genreraties slaan ze over of lopen ervan weg. Ze weten dat dit een marketingtruc is en happen er daarom ook niet op toe.
5/Intox & detox
Tot slot haalt Tom de twee begrippen ‘intox’ en ‘detox’ aan. Ze zijn met elkaar verbonden. Aan de hand van een voorbeeld legt Tom de begrippen uit: Mensen die beslissen een maand geen alcohol te drinken (detox), hebben waarschijnlijk de maand ervoor te veel alcohol gedronken (intox). Steeds meer mensen gaan in de stad wonen (intox), maar deze mensen hebben nadien meer nood aan de natuur en rust (detox). Plaatsen waar het stil is worden zo plaatsen van luxe. Zo zijn gezondheid en gezond leven vandaag de dag belangrijke thema’s. Ook hier kan de toeristische sector op in spelen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende yogareizen of de luchthavens die wellness-hubs worden. Verder zijn ecologie, duurzaamheid en food ook belangrijke onderwerpen die in het oog moeten worden gehouden.
Herbekijk zijn presentatie voor meer informatie.
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944