Visit Limburg lezing 'reistrends na corona'

maandag, 28 juni 2021

De coronacrisis heeft gezorgd voor een verandering in het reisgedrag van de gasten. Wat zijn deze veranderingen en hoe kan je hier als logiesuitbater voordeel uit halen? Tijdens de online Visit Limburg lezing voor logies ‘Reistrends na corona’ van 22 juni gingen we dieper in op 10 nieuwe trends alsook bestaande reistrends die versterkt worden door de coronacrisis. We zetten ze hier voor jullie graag op een rijtje. Check zeker ook de presentatie.


#TREND 1: TECHNOLOGIE IS HET NIEUWE NORMAAL 

De Coronacrisis heeft op anderhalf jaar tijd gezorgd voor een digitale revolutie, denk maar aan alle digitale vergaderingen. Ook in de toeristische sector is dit merkbaar. Waar we vroeger technologische vooruitgang als onpersoonlijk en anoniem hebben ervaren, geeft het ons nu juist een gevoel van veiligheid en het gevoel dat er voor ons gezorgd wordt. Speel hier dus zeker op in, want met minimale technologische veranderingen kan je een groot verschil te maken.  Het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies kan je hier misschien bij helpen. In september start een nieuw traject, je kan je hiervoor nog steeds aanmelden. Meer info vind je op hier.


#TREND 2: DIRECTE BOEKINGEN 

Een logisch gevolg van de technologische vooruitgang is de forse stijging in directe boekingen. Gemiddeld gebeurde in 2020 bijna 20% van alle boekingen direct. Dat is een stijging van 65% t.o.v. 2019! Het is dus meer dan ooit belangrijk om te zorgen voor een goede website en een vlot boekingsproces. Je eigen website is dus een belangrijk boekingskanaal. Via Visit Limburg kan je gebruik maken van een commissievrije online reserveringsmodule Cubilis via Stardekk Booking Engine (Cubilis) tegen een interessante korting.  Bij interesse, neem zeker contact op met jouw consulent partnerwerking.


#TREND 3: WORKATION

We werken al bijna anderhalf jaar thuis. We stelden vast dat mensen hierdoor nood hebben aan een andere werkomgeving. Met een bureau op de kamer of een voorziene werkruimte in de lobby van je logies en een sterk wiFi-signaal kan je tegemoet komen aan de wensen van deze gasten.   


#TREND 4: ONLINE PRESENCE + SOCIAL MEDIA 

Social Media is vandaag niet meer weg te denken uit het toeristische landschap. Al scrollend op zoek naar een droomvakantie . Zorg er dus voor dat je online aanwezig bent en geef je onlinekanalen extra aandacht met mooie beelden om gasten enthousiast te maken. Maak gebruik van de inspirerende filmpjes die Visit Limburg maakt om gasten aan te trekken zoals Kunst in open ruimte, of de waterbeleving en deel die op je eigen social mediakanalen. Durf ook eens een blogger of een influencer aan te schrijven en nodig hem of haar uit in je logies. Social Media is de Mond aan Mondreclame anno 2021. Dat betekent dat je heel erg aan reputatie management moet doen! Reizigers willen hun ervaringen delen met vrienden, zorg er dus voor dat deze ervaringen top zijn maw creëer WOW ervaringen, want het zijn deze ervaringen die gasten delen op Social Media. Vraag jouw gasten ook positieve reviews plaatsen als ze een leuke ervaring hadden. Hadden jouw gasten toch een mindere ervaring, probeer dan steeds de conversatie aan te gaan zodat je dit samen met hen kan uitpraten en er geen onverwachte slechte reviews komen.  


#TREND 5: GEN-Z & MILLENNIALS  

Er is ook duidelijk een verjonging van het publiek dat interesse toont in onze bestemming. Door de coronacrisis waren jongeren genoodzaakt om in een kleine straal rond hun huis en in hun kleine bubbel te recreëren. Deze jongeren vormen een belangrijke nieuwe doelgroep. Vergeet hen dus niet!


#TREND 6: DUURZAAMHEID

De roep om duurzame vakanties na de coronacrisis klinkt steeds luider. Bewust en duurzaam reizen was de afgelopen jaren al bezig aan een opmars, maar deze trend zal alleen maar toenemen. Als hotel of B&B kun je op deze trend inspelen door zelf manieren te zoeken om ecologisch(er) te worden. Vergeet jouw ecologische pluspunten zeker niet te vermelden op jouw website. Je kan nog een stapje verder gaan door als logies een Green Key te behalen. Meer info vind je hier.


#TREND 7: LOKAAL IS HET NIEUWE NORMAAL 

Mensen gaan op zoek naar authenticiteit en die authenticiteit zit ook in onze Limburgse gastvrijheid! Je kunt hierop inspelen door samenwerkingen aan te gaan met lokale vakmannen, lokale streekproducten aan te bieden, maar ook door je gast te adviseren om de verborgen parels in de omgeving te ontdekken. Visit Limburg speelt in op deze trend door in 2022 en 2023 het Limburgs vakmanschap centraal te stellen in de communicatiecampagnes. Haak hier zeker op aan.


#TREND 8: LAST MINUTE VS EARLY BIRD

Spontaniteit wordt de nieuwe drijfveer van reizigers.  Vorig jaar heerste er veel onzekerheid over het reizen waardoor er niet veel vooruit gepland kon worden. Last-minute boekingen waren dan ook erg populair, een trend die zal blijven. Maar uit onderzoek blijkt dat gasten ook terug vakantieplannen durven maken op langere termijn. De gasten hebben lang moeten wachten om op vakantie te gaan en willen nu hun vakantie tot in de puntjes plannen. Of je je klanten nu wil bereiken met early bird of last-minute promoties, flexibiliteit en een soepel boekings- en annuleringsbeleid blijven belangrijk.


#TREND 9: SAFETY FIRST

Nog voor de corona pandemie stonden “Veiligheid en zekerheid” zeer hoog op de Piramide van Maslow. Zoals de meeste van de eerder vermelde trends heeft corona een versterkend effect gehad. We willen gasten een fantastisch verblijf kunnen geven, maar dan moet minimaal die basisbehoefte vervuld zijn. Zorg er dus voor dat je dit je gasten kan bieden.


#TREND 10: MULTIGENERATIE- & VRIENDENREIZEN 

Iedereen heeft  de sociale contacten met familie en vrienden tijdens de coronacrisis moeten missen. Na corona stellen we vast dat mensen nood hebben om met verschillende generaties, of met grote groepen vrienden op vakantie te gaan, om samen de lang verwachtte Quality time door te brengen. Familiereünies of vriendentrips in grote vakantiehuizen zijn terug mogelijk sinds 27 juni. Ook hotels of gastenkamers kunnen op deze doelgroep inspelen met speciale arrangementen.

Meer nieuws

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Tijdens een van de sessies van het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies komt Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen langs als coach van dienst. Met praktijkvoorbeelden toont hij...
Lees meer

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Op maandag 12 en dinsdag 13 december verwelkomden we 42 partners voor onze eerste workshopreeks Instagram voor toeristische ondernemers. Onder begeleiding van experte Sofie Smulders doken we in...
Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Instagram werkt! Maar liefst 5 miljoen Belgen hebben een profiel op het socialemediakanaal en daarom kan je met jouw uitbating niet achterblijven. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Experte...
Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Lees meer

Agenda

26 november

Visit Limburg Lezing: gastvrijheid op maat

Heusden-Zolder
Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944