Hoe bereik ik als kleinschalig logies de zakengast? Deze tips zetten je al een flink stuk op weg.
1. Geef flexibele reizigers een reden om langer te blijven
Sommige gasten hebben een flexibel reisschema. Hierdoor hebben ze misschien de ruimte om één of twee nachten extra te blijven. Paai ze met een korting van bijvoorbeeld 50 procent als ze hun verblijf verlengen.
2. Netwerk met de regio
Netwerk met andere ‘hospitality’-bedrijven in jouw regio. Dat geeft een meerwaarde voor jouw gasten. Bied bijvoorbeeld een kortingskaart aan voor lokale attracties of bezienswaardigheden. Zo genereren de attracties extra inkomsten én schenk jij je gasten extra beleving. Het kan ook omgekeerd. Attracties of bezienswaardigheden trekken binnen jouw doelgroep gasten aan en verwijzen hen door naar jouw logies met kortingsbonnen of speciale acties.
3. Kijk verder dan de zakelijke kant
Zaken en privéleven zijn vaak niet meer gescheiden. Steeds meer zakenreizigers nemen hun gezin mee op businesstrip. Zo biedt een gerenommeerd Schots hotel extra faciliteiten aan voor kinderen: van sportactiviteiten tot een speelkamer. In Londen pakt een hotel uit met een ‘Mary Poppins-pakket’: een opgeleide oppas neemt de kinderen mee op uitjes terwijl de ouders werken.
4. Werk aanbiedingen uit voor lokale bedrijven
Ook lokale bedrijven zoeken weleens naar ruimtes voor vergaderingen, marketingonderzoeken, groepsgesprekken enz. Heeft een bedrijf uit de buurt een locatie nodig voor een halve of hele dag? Werk een speciale aanbieding uit. En communiceer dat creatief. Bijvoorbeeld met persoonlijke postkaartjes die je naar de diverse afdelingen verstuurt. Vaak heeft dat meer effect dan een gewone advertentie.
5. Word businesshotel in het laagseizoen
Tover in het laagseizoen je kleinschalig logies om tot businesshotel. Handig om minder drukke periodes te overbruggen. Grote ketens zoals Hilton of Marriott bieden nagenoeg overal dezelfde kamers aan en pakken uit met standaardvergaderzalen en dito restaurants. Daar kan jij het verschil maken. Ga voor een persoonlijke aanpak en vergaderruimtes die inspelen op het imago van een bedrijf.
6 Kies bewust je sectoren
De faciliteiten of uitstraling van een logies bepalen welk type zakenreiziger zich aangetrokken voelt. Richt je op sectoren die mooi aansluiten bij jouw logies. Is er een groeiende industriesector in jouw regio die bij jouw uitbating past? Werk je aanbod dan zó uit dat het deze doelgroep bereikt én … bekoort. Dat verhoogt de conversie.
7. Ga ook zakelijk op socialmedia
Maak twee verschillende socialmediakanalen aan: één voor MICE (zakentoerisme) en één voor vrijetijdstoerisme. Maakte je al een socialmedia-account (Instagram, Facebook, Twitter, etc.) aan? Link daar dan door naar je zakelijke pagina. Hou je ‘zakelijke’ account actief maar overspoel hem niet met informatie. Beperk je tot relevante en kwaliteitsvolle posts.
Extraatje voor Limburg
Zakenreizigers hebben steeds meer interesse voor reizen mét avontuurlijke insteek. Zoals een teambuildingactiviteit. Perfect voor onze groene regio! ;)
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944