Facebook verandert...
Binnenkort ondergaat Facebook de grootste verandering in jaren. Deze verandering zal belangrijke gevolgen hebben voor gebruikers, maar ook voor bedrijven die adverteren op het platform.
Facebook wil in 2018 immers mensen dichter bij elkaar brengen, met meer aandacht voor betekenisvolle interactie. Dit betekent dat posts van vrienden en familie steeds bovenaan zullen verschijnen, en dat nieuwsberichten of posts van bedrijven veel minder getoond zullen worden (inclusief video’s!). Facebook gaat er bovendien vanuit dat gebruikers minder tijd op het platform zullen doorbrengen. Minder kwantiteit, meer kwaliteit dus.
... en online marketing kan niet achterblijven
Daarom wordt de content van jouw bericht nog belangrijker. Enkel bedrijfsberichten die interactie (bv. conversatie) stimuleren, zullen kans maken om bovenaan te verschijnen. ‘Passieve’ berichten worden bestraft, net als posts die als ‘lokaas’ dienst doen: stem nu! Like nu! Deel nu! Tag nu! Reageer nu! Hoe meer je ze hanteert, hoe minder vaak je pagina of posts getoond zullen worden aan gebruikers.
Welke berichten zullen dan wel goed scoren? Berichten die conversaties uitlokken, zoals live video’s, evenementen of interessante posts. De conversatie moet dan wel op een organische manier tot stand komen, zonder ‘lokaas’. En natuurlijk betaalde berichten (bv. promoted posts). Deze zullen nog steeds prominent in de newsfeed verschijnen, maar ook hier zal de mate van interactie essentieel zijn voor de zichtbaarheid van je advertentie.
Daarnaast kan je volgers ook vragen hun voorkeuren aan te passen. Gebruikers kunnen instellen van welke pagina’s ze wel nog berichten bovenaan hun newsfeed willen zien verschijnen. De kans dat veel mensen hier op gaan reageren is echter klein.
Conclusie
Bedrijven kunnen niet anders dan zich aan de nieuwe regels aan te passen. Alle bedrijven zullen een daling in bereik zien, sommigen meer dan anderen. Zet daarom zeker in op goede content die inspireert, en interactie uitlokt.
Bovendien blijft een goede promotiemix erg belangrijk. Bekijk daarom zeker de mogelijkheden van Instagram. Vergeet ook niet dat kwalitatieve foto’s een absolute must zijn voor online marketing!
Tot slot: de beste reclame is nog steeds mond-tot-mondreclame. Streef niet enkel naar tevreden gasten, maar naar enthousiaste gasten. Die zullen immers uitgroeien tot echte ambassadeurs van je uitbating. In dit artikel gaan we verder in op ambassadeursmarketing.
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944